maanantai 25. tammikuuta 2016

Kolhu

Mistähän lie merkkinä se, että mulle on ruvennu tuleen kamalasti kirjoitusvirheitä... kirjoitan yleensä sokkona kymmensormijärjestelmällä, en nyt huippusihteerin vauhdilla mutta hyvin oon pärjänny (etenkin kun nykyään ei enää tarvi työn puolestakaan mitään näppistä käyttää) mutta nyt on alkanu hävitä sormien ja käsien koordinaatiokyky. En oo siihen sen tarkemmin perehtyny, mutta huomaan, että toinen käsi hidastelee eikä saa merkkejään painettua tai todennäköisemmin toinen yli-innokkaana painelee kirjaimia, jotka on vasta myöhemmin tulossa. Deletenappi on ahkerassa käytössä, sikäli kun itse huomaan virheen... livahtaa niitä seulan ohikin. Just äskenkin, kun kirjoitin Marjaanalle kommenttia. Piti kirjoittaa "maailma on" mutta toinen käsi oli maailman lopussa jo "on"-sanassa ja tuli ylimääräinen ännä sinne. Nämä yhdistettynä siihen n/t -ongelmaan, joka on aina ollut (esim. yritän kirjoittaa olen niin tulee olet tai päinvastoin) niin kohta mun kirjoitusajasta suurin osa menee deletoimiseen.

Työtapaturma

Aamulla herätessä huomas kyllä töissä olleensa. Tosin se hartia- ja käsikipu saattoi johtua siitäkin, kun eilen liukastuin saunan lauteilta alas tullessani ja takerruin henkeni kaupalla lauteiden kaiteeseen. Silloin kiinnitin huomiota vain jalan kipuun, kun se kolahti, mutta ehkä käsikin jotenkin revähti, kun joutui yhtäkkiä kannatteleen koko ruhoa. Muuten olisin kaatunut kiukaaseen, en tiedä olisko muuten niin kouristuksenomaisesti tarrannutkaan siihen kaiteeseen, jos sitä pelkoa ei olis ollu. En tiedä mitä ainetta pitäs käyttää märissä tiloissa liukkaaksi muuttuvan puun puhdistukseen, kun etenkin lauteiden alin porras on aina vain liukas, vaikka sitä kuinka jynssäis. Kloriittikaan ei auta. Joku hapan pesuaine ehkä?

Tänään mulla on psykiatrisella hoitajalla käynti, sitten tulen kotiin hakemaan tytön ja vien sen kouluun, sitten menen kotiin ja taas kohta haen toisen tytön ja vien sen hammaslääkärille ja sieltä pikapikaa psykologille kaupunkiin - tunti väliä niillä ajoilla, mutta oon informoinu sitä ihmistä, että saattaa olla että tullaan vähän myöhässä, mutta tulossa kuitenkin ollaan. En ajoissa huomannut että ne ajat on liian lähekkäin. Liikaa kaikkea.



10 kommenttia:

  1. Kirjoitusvihreet on tuttua kauraa :) Lisääntyneet ihan selvästi ja varsinkin tuon tabletin pehmonäppäinten kanssa on hankalaa. Syitä on monia, mutta olen paljon elämäni aikana kirjoittanuta asiatekstiä, silloin virheitä tuli vähemmän. Mutta onko tämä ikäkin yksi, siis sen lisääntyminen. Sulla ei vielä ihan pitäisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On mullakin ikä, joka lisääntyy koko ajan :)

      Poista
  2. Voimia tähän päivään!

    Mä oon huolestuneena huomannut kirjoitusvirheiden kanssa saman: tulee sellaisia mitä ei ikinä ennen ole tullut, kaksoiskonsonanteista puuttuu toinen tai kirjaimet vaihtaa mystisesti paikkaa (kirjoitin ensin pystisesti...) Ei kai siinä mitään, mutta kun ei edes oikolukiessa meinaa huomata. Vanhuus vai mikä?!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo kans etä kahesta kirjaimesta putuu toinen. Mua ärsyttää se ehkä siksikin, kun pidän kirjoitustaitoa tietyllä tavalla älyn mittarina, enkä haluais olla niin älytön, mitä mun kirjoitus kertoo...

      Poista
  3. Samma här. Monenlaisia neurologisilta vaikuttavia oireita on ollut jo vuosia. Minulla lähinnä sormien kömpelyyttä ihan normi askareissa. Silmän ja käden koordinaatio-ongelmia jolloin kädet osuu hyllyjen reunoihin kipeästi eikä esineeseen johon oli tarkoitus. Kömpelyyttä, voimattomuutta.

    Kun katson telkkaria siellä jokin heiluu tietyssä rytmissä nykivästi niin pääni lähtee... mukaan... tosi kivaa... vaikak tiedän etten jammaile. Ja lohdullista on ettei pääni todellisesti minnekään lähde.... heh.

    Luulin aluksi että kyseessä oli ruhje kyynärpäässä. Siis isoni kipukin vaikka ääreishermosto pitää huolen ettei tuo ole sen lievempi makiasti osuttuaan.

    Helkkari, sauna on yksi vaarallinen nautinto.

    VastaaPoista
  4. No jos kirjoitusvirheistä puhutaan niin täällä on alan hallitseva maailmanmestari.
    Ei riitä kaksi eikä kolme oikolukua koska nakkien lisäksi päänuppi on samaa luokkaa ja erroria pukkaa jatkuvalla syötöllä. Itse asiassa mua ketuttaa noi kirjoitusvirheet niin paljon, että huristelen backspacella taaksepäin vaikka koko rivin ja kirjoitan kaiken uudestaan.

    Olen tullut siihen tulokseen että mä yritän kirjoittaa liian nopeasti taitoihini nähden ja useimmat virheet johtuu tästä, toki niitä on muitakin kuten tuo että kirjaimet vaihtavat paikkaa ja oikean käden nakit painelevat näppäimiä vaikkei vasuri ole ehtinyt mukaan.
    Pahinta on se etten huomaa kaikkia virheitä vaikka koitan lukea tekstin mahdollisimman tarkasti mutta sen mä laitan mun lukihäiriöni piikkiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeesti sehän tuntuu olevan kansantauti!
      Mie en taho malttaa ees oikolukea... omaa blogia sentään pääsee editoimaan myöhemminkin.

      Poista
  5. Sama vika, vihreet on lisääntyneet! Omat virheet ärsyttää ihan hirveesti, blogitekstiä (toisen) lukiessa, en välttis edes virhettä huomaa. Mulla lisääntyy virheet sen(kin) takia, että kirjoitan yhdellä kädellä. Toisella kädellä pidän koneen johtoa oikeassa asennossa tai kone sammuu :-D

    Onneksi ei saunassa käynyt hullummin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos asuttas samalla paikkakunnalla, niin epäilisin juomaveden olevan myrkytettyä, kun kaikilla on sama vika :) tosin sulla se yhdellä kädellä kirjoittaminen kuulostaa erittäin turhauttavalta - multa ei tulis noin pitkiä tekstejä yhden käden menetelmällä!

      Poista